Meer dan 10 jaar ervaring
Eerlijke tarieven en prijzen
Resultaatgerichte aanpak
We beantwoorden gratis één vraag

Google Analytics





We zijn op dit moment hard aan het werk om de e-books voor Google Analytics online te krijgen. Nog heel even geduld!

 

Google Analytics tips

Beschikken over zuivere data is een goudmijn. Of je nu een klein bedrijfje hebt, een hobby website of een groot e-commerce bedrijf. Dankzij een goede Google Analytics implementatie creëer je de mogelijkheid om in een later stadium de nodige waardevolle data analyses te kunnen (laten) uitvoeren om erachter te komen wat je belangrijkste pagina’s zijn, waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze zich op je pagina’s bevinden, of ze een bestelling hebben geplaatst of aanvraag hebben gedaan en wat ze hebben ingetypt in de zoekfunctie op je website. Google Analytics is gratis waardoor je geen hoge Google Analytics kosten hoeft te maken als je onze e-books gebruikt voor een nette implementatie en configuratie.

Sinds de eerste dag dat wij ons bezig houden met online marketing is Google Analytics altijd een belangrijk onderdeel geweest. Met behulp van Google Analytics krijg je toegang tot waardevolle inzichten op basis waarvan je belangrijke marketingbeslissingen kunt nemen. Het is een tool die je in de volle breedte kunt inzetten voor allerlei doeleinden. In onze e-books begeleiden we je stap voor stap zodat alles begrijpelijk blijft, ongeacht je niveau. We geven je precies de juiste Google Analytics uitleg die je op dat moment nodig hebt: eerst om de tool juist te installeren, daarna om deze volledig in te richten en uiteindelijk om aan de slag te gaan met de verzamelde data.

 

Drie fasen: implementatie, configuratie, data analyse

In een compleet Google Analytics traject onderscheiden we drie fasen: het installeren van de juiste scripts (implementatie), het inrichten van het account (configuratie) en het analyseren van de data (data analyse). De eerste twee fasen zijn nagenoeg eenmalig: als de scripts op de juiste plek staan en het account is op de juiste manier ingesteld dan komt vanaf dat moment waardevolle data op de juiste manier op de juiste plek terecht. Verandert er wat aan je website of ontstaan er nieuwe behoeften? Dan is er vaak een uitbreiding van de implementatie of configuratie nodig wat doorgaans een kleine aanpassing verlangt aan de basis implementatie. De derde fase, de data analyse, is een terugkerend verschijnsel welke een vast onderdeel van je interne marketing inspanningen zouden moeten zijn.

Google Analytics implementatie

Met een lijstje simpele Google Analytics tips kom je meestal niet weg. Ieder bedrijf heeft een uniek verhaal waarbij het cms, de webbouwer, de interne kennis, een eventueel bestaande implementatie en natuurlijk de wensen verschillend zijn. In ons e-book begeleiden we je en bieden we je Google Analytics uitleg voor verschillende situaties. We behandelen verschillende scenario’s waarbij je zelf kunt kiezen welk scenario bij jouw situatie past. Denk hierbij aan het wel of niet gebruiken van Google Tag Manager voor het beheren van scripts, het wel of niet werken met plugins en apps via platforms zoals WordPress, Magento, Lightspeed of vergelijkbaar en het wel of niet hebben van een bestaande implementatie. Uiteindelijk is het doel hetzelfde voor iedereen: een goed werkende implementatie die zorgt voor het verzamelen van de gewenste data.

Naast de basis implementatie om überhaupt data te kunnen verzamelen, bestaan er verschillende Google Analytics uitbreidingen om extra data te verzamelen. Voorbeelden zijn de e-commerce module om informatie te verzamelen over aankopen (welke ook een uitbreidingspakket kent met enhanced e-commerce) en gebeurtenissen om gebruikersacties meetbaar te maken die niet standaard meetbaar zijn zoals het afspelen van een video, het aanklikken van een element op je website of het meten van afwijkende gebeurtenissen zoals het gebruik van een ingebouwde tool. Wat we eveneens vaak tegenkomen, is het ontbreken van belangrijke bedankpagina’s. We leggen verschillende uitbreidingen uit en bieden hierbij wederom een handleiding hoe je zelf aan de slag kunt gaan om deze uitbreidingen toe te voegen aan je basis implementatie.

Google Analytics configuratie

Nadat je de implementatie van de nodige scripts hebt afgerond, adviseren wij hoe je snel een Google Analytics check kunt uitvoeren en kunt testen of de implementatie succesvol is geweest. Zodra dit het geval is, ben je klaar voor de volgende stap: het inrichten van het Google Analytics account. Wij hebben in onze ruim tien jaar ervaring veel accounts ingericht, van basis tot zeer geavanceerd. In ons tweede e-book beginnen we bij het begin en leggen we aan de hand van een stappenplan uit welke instellingen wij adviseren om te gebruiken. Ook hier bestaan veel mogelijkheden waarbij we verschillende scenario’s schetsen. Net als bij de eerste stap van implementatie geldt ook hier dat het einddoel voor iedereen gelijk is: het verzamelen van zuivere en duidelijk te begrijpen data.

Het configureren van een Google Analytics account zorgt ervoor dat de grote vloed aan data die binnenkomst na implementatie van de Google Analytics scripts wordt gesegmenteerd op een begrijpelijke manier. Met behulp van filters sluit je data uit of neem je juist alleen bepaalde data op en ‘vervorm’ je de data op de manier hoe jij het wilt ontvangen. Een voorbeeld hiervan is dat je via een filter kunt instellen dat bezoeken aan dezelfde pagina /VOORBEELD/, /Voorbeeld/ en /voorbeeld/ onder één noemer binnenkomen zodat je tijdens een data analyse niet verdwaalt in honderden of duizenden vormen van vervuilde data. In ons e-book vind je verschillende handige Google Analytics tips terug voor het instellen van de juiste filters. Met behulp van doelen stel je belangrijke conversies in die je vervolgens kunt toepassen in verschillende datarapporten binnenin Google Analytics. Verder zijn er nog talloze andere instellingen die ervoor zorgen dat de data die je verzamelt op een leesbare en begrijpelijke manier binnenkomen in je account.

Google Analytics data analyse

Als alle instellingen goed staan, kun je erop rekenen dat er heel wat mooie data binnenstroomt. Uiteindelijk is de laatste stap, de data analyse, de belangrijkste. We hebben veel gevallen meegemaakt waarbij bedrijven over een nette implementatie en configuratie beschikten maar vervolgens niets met hun data deden. Data is een goudmijn en biedt antwoorden op problemen en openingen naar nieuwe kansen. In ons derde e-book geven we belangrijke Google Analytcs uitleg hoe je aan de slag kunt met het lezen en begrijpen van de data en welke rapporten binnen de tool inzicht bieden in belangrijke data. Data analyses kunnen heel ver en diep gaan, maar wij houden het begrijpelijk zodat iedereen de adviezen kan toepassen. Of je nu een beginner bent of een ervaren marketeer.

Tot slot helpen we je bij het creëren van begrijpelijke dashboards waarop je de belangrijkste data verzamelt voor jouw bedrijf. Het voordeel van een dashboard is dat je deze binnen een paar klikken met een ander kunt delen en dat een dashboard zeer overzichtelijk is zodat ook iemand die weinig tijd heeft toegang heeft tot de belangrijkste resultaten.

 

Ondersteuning bij alle marketing kanalen

Ons belangrijkste Google Analytics advies is: gebruik het ter ondersteuning van ieder marketingkanaal en iedere marketinginspanning. Door een kanaal als e-mail op een juiste manier te voorzien van tags komt de data van bezoekers uit mailcampagnes op een begrijpelijke manier binnen waardoor je het rendement van een campagne in een handomdraai kunt inzien. Hetzelfde geldt voor social media, SEO en adverteren op Google.

Naast het ondersteunen van kanalen vormt Google Analytics een belangrijke (gratis!) mogelijkheid om problemen op te lossen op je website (pagina’s die slecht converteren) of juist kansen te ontdekken om meer uit bestaande bezoekers te halen. Hierbij is Google Analytics een belangrijke aanvulling bij conversie optimalisatie: alle website optimalisaties die je niet via een test uitvoert, kunnen worden getoetst in Google Analytics.

 

Google Analytics voor beginners

Een snelle Google Analytics check kan een uitkomst zijn voor iedereen die weinig tot geen ervaring heeft met de tool en geen uitgebreide wensen heeft maar wel over kostbare data wil beschikken over zijn business. Ook als je net begonnen bent als junior marketeer bij een Google Analytics bureau of zelfs nog bezig bent met een marketing studie vormen onze e-books een fijne uitkomst. Google Analytics kan voor beginners een zee aan informatie zijn en daardoor onoverzichtelijk of te moeilijk overkomen. Dankzij onze stappenplannen en handleidingen die voor iedereen begrijpelijk zijn, ben je verzekerd van houvast. Je kiest zelf op welk onderdeel jij ondersteuning nodig hebt.

Lees meer
Lees minder
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Meer dan 10 jaar ervaring
Eerlijke tarieven en prijzen
Resultaatgerichte aanpak
We beantwoorden gratis één vraag