Meer dan 10 jaar ervaring
Eerlijke tarieven en prijzen
Resultaatgerichte aanpak
We beantwoorden gratis één vraag

Email marketing

Email marketing - van basis tot optimaal

Bied jij je klanten de beste informatie en service met behul..
€59,95

Urenpakket – 2 uren

Heb je ondersteuning op maat nodig of heb je enkele vragen w..
€150,00




Email marketing

Als een klant een bestelling bij je heeft gedaan, een offerte heeft aangevraagd of een andere vorm van conversie heeft opgeleverd, is de opvolging daarvan de volgende stap. De opvolging kan inhouden dat je de bestelde producten opstuurt, een afspraakverzoek inplant of een abonnement in gang zet. De bezoeker die inmiddels klant is geworden, vindt het echter fijn om op de hoogte te blijven van de status van zijn bestelling of aanvraag. Dit is het moment waarop email marketing een belangrijke rol speelt in je marketingactiviteiten.

Email marketing kan in veel soorten voorkomen en kan daardoor op verschillende manieren worden ingezet. Wij zijn van mening dat een goed afgestemde combinatie van verschillende soorten email marketing zorgt voor perfectie: duidelijkheid naar je klanten toe, verbeteren van je service, verrijking voor jezelf om meer business te halen uit bestaande klanten én het bereiken van nieuwe klanten.

 

Basis email flow

De basis van email marketing is het inrichten van een emailflow. Iemand bestelt iets of doet een aanvraag en verwacht een bevestiging. Nadat iemand klant bij je is geworden, kun je verschillende mails sturen om het maximale uit je klant te halen. Maar tegelijkertijd wil je er ook voor zorgen dat je een klant niet bombardeert met vele mails zodat er irritatie ontstaat. Een goed afgewogen mailflow bestaat uit een aantal belangrijke onderdelen die we in ons e-book vol met email marketing tips een voor een behandelen. We nemen je mee in de belangrijkste onderdelen die je niet mag missen, maar geven je ook voorbeelden van optionele mails die je kunt invoegen in je mailflow. Uiteindelijk is het je doel om je klant zo goed mogelijk te informeren en tevreden te stellen met zijn aankoop of aanvraag. Wij laten je zien door welke psychologische fasen je klant heen gaat tijdens het bestellen en hoe je hierop in kunt springen door je klant op het juiste moment met de juiste boodschap te benaderen.

 

Wat mag wel en wat mag niet?

Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in 2018 is de privacy van de consument flink aangescherpt. En dat is maar goed ook, want je wilt zelf ook niet plat gemaild worden door bedrijven die je helemaal niet kent. Alleen mailen als iemand daarvoor toestemming heeft gegeven, zorgt ervoor dat je veel minder snel een mail mag versturen naar iemand maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat je groep met ontvangers een stuk kwalitatiever wordt. Degene die je mailt, weet van je bestaan en heeft ervoor gekozen om gemaild te worden. De conversie ligt dan ook een stuk hoger bij deze ontvangers. Een stap terug ligt echter de grote uitdaging: hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen toestemming geven om ze te mogen mailen? Je email marketing strategie bepaalt hoe je nieuwe inschrijvers vindt, wint en behoudt.

 

Commerciële email marketing

Naast het versturen van informatieve mails over een bestelling of aanvraag kun je je email marketing inrichten met commerciële mailings waarbij het doel is om nieuwe omzet te realiseren. Deze mailings kun je op verschillende manieren inzetten: een vaste periodieke nieuwsbrief, maar ook een eenmalige mailcampagne.

Nieuwsbrief

Het versturen van een nieuwsbrief is voor bijna ieder bedrijf interessant. Of je nu een webshop hebt, een marketing dienstverlener bent of een lokale fietsenmaker. Een nieuwsbrief dient meerdere doelen: informatievoorziening, het actueel houden van je merkbekendheid bij klanten en het behalen van directe omzet.

Via een nieuwsbrief houd je je ontvangers op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in je bedrijf: nieuwe producten, een nieuwe dienstverlening, een aangepaste service of het laatste nieuws uit de branche. Als je zorgt dat je nieuwsbrief altijd vol staat met interessante informatie en niet te vaak nieuwsbrieven verstuurt dan blijven lezers geboeid. Hierdoor creëer en behoud je de mogelijkheid om periodiek je merknaam bij de ontvangers te laten langskomen waardoor de kans op omzet in een latere fase toeneemt. Stuur je geen nieuwsbrief? Dan is de kans groot dat je klanten en potentiële klanten je op den duur vergeten en wellicht bij de concurrent uitkomen. Tot slot is je nieuwsbrief een commerciële vorm van email marketing waarbij een van de (belangrijkste) doelen het behalen van omzet is.

Het versturen van een nieuwsbrief is alleen waardevol als je database van inschrijvers kwalitatief is zodat je ontvangers daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in je nieuwsbrief waardoor de kans op conversie uiteindelijk het hoogst is. In ons e-book geven we je verschillende email marketing tips voor het opbouwen van een kwalitatieve database. Continu winacties lanceren met het abonneren op je nieuwsbrief als voorwaarde is geen sterk email marketing voorbeeld om een kwalitatieve database aan te leggen voor je nieuwsbrief. Deze mensen hebben geen binding met je bedrijf of merk maar hebben zich enkel ingeschreven om mee te kunnen doen om iets te kunnen winnen (lees: gratis krijgen). De kans dat deze doelgroep omzet gaat opleveren, is klein. In een gedegen email marketing strategie bedenk je hoe je de inschrijvers vindt die wél loyaal zijn. Wij helpen je en geven je waardevolle adviezen in ons email marketing e-book.

Eenmalige mailings

Naast het versturen van een periodieke nieuwsbrief kunnen eenmalige mailcampagnes ook uitstekend werken. Het fijne hieraan is dat je ze geheel kunt toespitsen op een bepaalde periode, activiteit of feestdag in een jaar. Deze campagnes kun je met verschillende doeleinden insteken: je wilt meer inschrijvers winnen voor je periodieke nieuwsbrief of je wilt meer weten van je vaste inschrijvers zoals een geboortedatum (om later een verjaardagsmail te kunnen gaan versturen), het geslacht (om een gepersonaliseerd aanbod te kunnen doen) of een opleidingsniveau (om later een juist product aan te kunnen bevelen). Nog een doel kan zijn om bekendheid te creëren voor een unieke actie zoals een Black Friday actie waarbij je een product of dienst aanbiedt met 50% korting.

 

Reviews

Een email flow is niet compleet zonder een uitnodigingsmail voor het schrijven van een review die wordt verstuurd naar klanten. Een tevreden klant is de meest loyale ambassadeur van je bedrijf en het is doodzonde als je daar niets mee doet. Een review uitnodigingsmail kan een onderdeel zijn van je basis mailflow, maar naast deze vaste mail biedt email marketing je nog veel meer kansen om je tevreden klanten om te zetten in waardevolle reviews maar ook in waardevolle feedback. Niet iedere klant zal tevreden zijn met je dienstverlening, product of service en dit is geen probleem zolang je de ontevredenheid oplost en vervolgens iets met de feedback doet om ervoor te zorgen dat andere klanten niet met dit probleem te maken krijgen. Zowel positieve als negatieve feedback levert dus groei op. In ons e-book vind je unieke email marketing voorbeelden hoe je op een slimme manier om kunt gaan met het verzamelen van feedback zodat je het maximale uit je klant haalt.

 

Wel of geen email marketing bureau?

In Nederland zijn enkele partijen gespecialiseerd in email marketing, ondanks het grote aantal bureaus en bedrijven dat claimt specialist te zijn. Wij adviseren om eerst zelf een gedegen email flow op te zetten aan de hand van ons e-book. We begeleiden je stap voor stap bij het maken van keuzes, het opbouwen van een duurzame email flow en het benutten van unieke kansen door het inzetten van slimme mails. Een email marketing bureau kan uiteindelijk jouw technische email flow niet opzetten, dit zal je altijd zelf moeten doen in samenwerking met je webbouwer of beheerder van je website. Heb je het idee dat je zelf het maximale uit het email kanaal hebt gehaald maar dat er meer te halen is? Dan kan een strategisch advies van een email marketing specialist uitkomst bieden om naar een volgend niveau te groeien. Dit geldt doorgaans niet voor MKB bedrijven, maar enkel voor grotere bedrijven.

Lees meer
Lees minder
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Meer dan 10 jaar ervaring
Eerlijke tarieven en prijzen
Resultaatgerichte aanpak
We beantwoorden gratis één vraag