Meer dan 10 jaar ervaring
Eerlijke tarieven en prijzen
Resultaatgerichte aanpak
We beantwoorden gratis één vraag

Conversie optimalisatie





We zijn op dit moment hard aan het werk om de e-books voor Conversie optimalisatie online te krijgen. Nog heel even geduld!

 

Conversie optimalisatie

Geen bedrijf kan zonder website. Of je nu een groot bedrijf bent met honderden medewerkers, een MKB bedrijf of zzp’er: je hebt een website nodig. Begin je net met ondernemen of ben je van plan om je eigen bedrijf op te zetten? Dan komt er een website. Ben je de eigenaar of een medewerker van een groot bedrijf? Dan is er waarschijnlijk al een website. De eerste stap is het hebben van een website, meestal zijn er vervolgens allerlei betrokkenen die wensen hebben om tot een mooie website te komen. Maar in veel gevallen wordt vergeten dat het belangrijkste doel van een website is dat deze zorgt voor business. Conversie optimalisatie is een belangrijk onderdeel van online marketing en zou bij ieder bedrijf een vast onderdeel van de marketing werkzaamheden moeten zijn.

 

Wat is conversie optimalisatie

Het begrip omschrijft het op een duidelijke manier: optimaliseren van je website met conversie als doel. En dat is precies wat veel bedrijven vergeten bij het (laten) creëren van een website. Conversie optimalisatie toepassen voor een website die nog niet gemaakt is, is het meest ideaal. Je kunt al je wensen onder elkaar zetten en deze laten verwerken in je website. In onze e-books vind je een compleet overzicht aan conversie optimalisatie tips om tot een goed converterende website te komen. In veel gevallen heeft een bedrijf dat op zoek is naar meer business al een website waar meestal al een flink budget in is geïnvesteerd. Een compleet nieuwe website is niet altijd een optie, dus blijft conversie optimalisatie voor de bestaande website over: de website wordt zodanig geoptimaliseerd dat bezoekers sneller overgaan tot de acties die jij belangrijk vindt en die jou geld opleveren.

 

Meer halen uit bestaande bezoekers

De bezoekers die je op dit moment al naar je website trekt, hebben vaak al een investering gekost om ze op je website te krijgen. Door het toepassen van conversie optimalisatie verdien je de marketinginvestering die je eerder hebt gedaan sneller terug: door je website beter te laten converteren, haal je meer conversie uit bestaande bezoekers en daarmee is conversie optimalisatie een van de twee belangrijke online marketing pijlers. De andere pijler is het genereren van meer bezoekers naar je website en als deze twee perfect samenwerken, kun je verwachten dat je het maximale uit je business haalt. Veel bezoekers die maximaal converteren, wat wil je nog meer?

 

Boost je conversie percentage

Als conversie optimalisatie specialist weten we als geen ander hoe belangrijk het is om een zo hoog mogelijk conversiepercentage te hebben. Een webshop met een conversiepercentage van 10% of hoger is voor ons niet nieuw, maar het is wel bijzonder. We zien vaker conversiecijfers van onder en rond de 1% dan hoger dan dit terwijl het halen van een hoog conversiepercentage goed mogelijk is als je van conversie optimalisatie een standaard onderdeel van je marketinginspanningen en - investeringen maakt. Een hoger conversiepercentage betekent dat een conversie via een betaald kanaal zoals adverteren op Google of social media adverteren omlaag gaat. Betaalde je voorheen €500 voor 1.000 bezoekers naar je website en converteerde daar 1% van? Dan kostte een conversie je €50. Wat als je het conversiepercentage dankzij de conversie optimalisatie tips uit onze e-books verhoogt naar 2,5%? Dan kost je conversie nog maar €20. Hoe meer bezoekers je website bezoeken, hoe waardevoller een conversie optimalisatie traject is. Meer conversies behalen betekent dat je meer omzet en winst realiseert waardoor je uiteindelijk meer budget kunt vrijmaken om te investeren in het genereren van extra verkeer naar je website. Als je deze samenwerking van mechanismen eenmaal aan de praat hebt dan kun je concluderen dat je geniet van online succes.

 

Conversie optimalisatie in de praktijk

Niet iedere website is vergelijkbaar, maar het gedrag van een website bezoeker gelukkig wel. Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is psychologie. Waar kijkt iemand als eerst naar als een pagina bezocht wordt? Welke kleuren nodigen uit en welke schrikken juist af? Welke posities op je pagina’s zijn het belangrijkst om een bezoeker te kunnen begeleiden naar de uitgang: een conversie? Hoe gedraagt een bezoeker zich op verschillende de devices desktop, mobiel en tablet? Welke paden van binnenkomst naar conversie zorgen voor het meeste resultaat? In het geval van een webshop kun je een bezoeker via je navigatie per categorie begeleiden naar het juiste product, maar je kunt dit ook doen door producten op je homepage te tonen, maar ook door een interne zoekfunctie aan te bieden. Dit zijn meerdere wegen naar eenzelfde resultaat: de productpagina waar het product kan worden toegevoegd aan de winkelwagen en uiteindelijk kan worden afgerekend. Welke weg zorgt voor de hoogste conversie?

 

Testen

Met behulp van onze e-books kom je erachter welke onderdelen van verschillende pagina’s op je website belangrijk zijn om sturing te geven aan de conversie. We maken onderscheid tussen webshops en niet-webshops. Kies het juiste e-book en ga aan de hand van de checklist na in hoeverre jouw website geoptimaliseerd is voor een maximale conversie. De meest voor de hand liggende wijzigingen kun je doorvoeren of laten doorvoeren door je webbouwer. Twijfel je of is je website al geoptimaliseerd voor conversie? Ook dan is er plek voor conversie optimalisatie. De open deuren zijn in dit geval al benut, maar de kans dat je pagina’s perfect zijn, is minimaal. Een logische vervolgstap is het opstellen van een testplan waarbij alle optimalisaties eerst worden getest met behulp van een testing tool om erachter te komen of de gewenste wijziging voor meer conversie zal zorgen of niet. Een veel voorkomende testmethode is A/B testen waarbij de gewenste wijziging in de testing tool wordt ingebouwd als variant op de originele pagina. De tool zorgt ervoor dat allebei de varianten, het origineel en de testvariant, evenveel bezoekers ontvangen en uiteindelijk zal blijken welke variant voor de meeste conversie heeft gezorgd. Uiteraard zorgt de tool ervoor dat er een winnaar wordt uitgeroepen op basis van significantie zodat je zeker weet dat de wijziging die je gaat doorvoeren, zal zorgen voor meer succes.

 

Het gedrag van bezoekers

Omdat het gedrag van bezoekers sterk wordt bepaald door psychologische factoren, is het gedrag onderhevig aan verandering. Deze verandering kan simpelweg komen doordat de wereld verandert en er behoefte is aan nieuwe, simpelere of andere mogelijkheden op een website of omdat de devices waarop bezoekers je website bezoeken veranderen. Maar de gedragsverandering kan ook worden veroorzaakt door een specifieke gebeurtenis in een branche. Verandering is er altijd en zal nooit stoppen. En daarmee is conversie optimalisatie iets wat altijd nodig is. Grote bedrijven zoals ING zijn iedere dag van het jaar bezig met conversie optimalisatie en testen om continu de best presterende website te kunnen aanbieden voor een maximaal resultaat. Naast meer business zorgt conversie optimalisatie en testen er ook voor dat je je doelgroep beter leert kent en dat je veel informatie rijker wordt om uiteindelijk meer, andere en betere beslissingen en keuzes te kunnen maken die je business ten goede komen.

Lees meer
Lees minder
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »
Meer dan 10 jaar ervaring
Eerlijke tarieven en prijzen
Resultaatgerichte aanpak
We beantwoorden gratis één vraag